Kodi.tv ukončila rok 2017 poněkud nostalgicky a přinesla nám pohled do minulosti na to, jaké to bylo za doby XBMC. Zároveň oznámila příchod Kodi na Xbox One, který bude dostupný ve verzi 18 a vyšší.
Minulost
Je tomu asi 15 let, co podobně smýšlející vývojáři vydali něco, čemu se přezdívalo Xbox Media Player. Xbox byl svého času jedno z nejdostupnějších zařízení na architektuře x86, mělo TV výstup, optickou mechaniku a byl snadno nabouratelný. Časem se vyvinul v Xbox Media Center, který položil základ pro budoucí XBMC. Později s přístupem nových technologií trochu zastaral a 27. května 2010 byl vývoj pro původní Xbox ukončen.
Myšlenka Kodi běžícího na novějších verzích Xboxů se zdála jako zbožné přání a nikdo nevěřil, že by k tomu někdy došlo. V roce 2014 se dveře za XBMC nadobro zavřely a my ho od té doby známe jako Kodi.
Začátek
Oznámení Microsoftu o sjednocení všech zařízení na společnou platformu Windows 10 probudilo v teamu Kodi naději na splnění snu. Naděje se ale brzy rozplynula, neboť kód Kodi byl čím dál více komplexnější na port. Dokonce port na samotný Universal Windows Platform (UWP) byl považován za nedosažitelný. V červnu 2016 byl tým kontaktován vývojáři, kteří s relativní lehkostí v portu uspěli. V září 2016 se 32-bitová verze Kodi dostala na Windows Store.
Dlouhá cesta
Kodi byla stále 32bitová aplikace a kód byl pomalu upravován aby splňoval potřeby 64 bitů. Tehdy začal opravdový příběh UWP. S podporou Microsoftu se vývojáři pustili do práce a v utajení měnili sen ve skutečnost. V prosinci 2016 byl proveden průzkum co bude za potřebí k dosažení cíle a výsledek byl přesvědčivý. Externí knihovny a konkrétní části kódu pro Windows byly převedeny aby splňovaly předpoklady UWP a jakmile se úpravy kódu blížily ke konci byla oznámena první 64bit verze Kodi.
Budiž život
Okolo července 2017 byly viditelné první náznaky Kodi jako UWP aplikace pro Windows 10. Odtud práce pomalu postupuje a připravuje Kodi na Xbox. V listopadu 2017 byl kód UWP sjednocen do hlavního kódu Kodi a začala se připravovat konečná stádia. Tímto byla myšlenka Kodi na Xboxu zcela venku, ale přesto zůstávala mimo pozornost. Jednoduché testovací sestavení, které se daly snadno nainstalovat na Windows zařízeních dále pomohly vylepšit UWP verzi Kodi na úroveň známou dnes.
Jak vypadá?
Vypadá vlastně úplně stejně, prostředí Kodi je stejné napříč všemi platformami a UWP není výjimkou.
Jaké jsou limity?
Důležité je mít na paměti, že se jedná o rané stádium vývoje a některé funkce mohou chybět a nebo stabilita může pokulhávat. Vývojáři stále pracují na dosažení běžných standardů, ale díky nátuře UWP mají svázané ruce. V současné době jsou dostupné jen hudební a video složky. Podpora sítě je pouze u NFS://. Chybí podpora Blue-ray, přípojných zařízení, mohou nastat problémy s některými python moduly používaných addony. Pro velký obsah dostupných prvků toho však může být více toho, co nefunguje jak by mělo. Tyto limity však nezastavily realizaci snu, vrátit se zpět na zařízení, kde to všechno začalo.
Určitě se máme v roce 2018 na co těšit.
Přeložil a upravil Jakub.
Komentáře